Треба ли и колико веровати продавацима на ауто-плацевима. Да приче многих треба узети са резервом може се закључити ако узмемо у обзир податке са којима располажу мреже које имају приступ једној од највећим базама података са евиденцијама возила.
Како показују подаци, 31,5 одсто половних возила проверених на царВертицалу у Србији је оштећено, а 1 од 9 аутомобила у Србији има враћену километражу.
Просечна вредност враћања је 54.603 километара и на овај начин, купац фактички преплаћује возило и, на основу лажних очитавања, може имати проблема са планирањем његовог одржавања, наводе из царВертицала.
Ова појава скривања правих вредности километраже је присутна свуда у свету, не само код нас. Што се тиче Европе, најтранспаретније тржиште имају земље Западне Европе, потом Централне Европе, док Источна Европа има најмање транспарентно тржиште. До смањења транспарентности, односно до разних превара трговаца долази најчешће због лошије економске ситуације, јаке инфлације или других проблема на тржишту.
Италија има најмањи проценат оштећених аутомобила на Индексу – 16,6 одсто. Проценат компромитованих аутомобила је такође релативно низак – 11 одсто, а само 32,1 одсто возила у земљи се увози.
Немачка је рангирана на 2. месту са 12,6% компромитованих мерача километраже и 21,3% оштећених возила. Док је Немачка највећи произвођач аутомобила у Европи, 26,8% половних возила у земљи увози се из иностранства.
Како открити превару?
Иако су се продавци извештили у лажирању података, параметара и физичких оштећења, ипак их је могуће открити.
Неки од општих савета се односе на претходно информисање о моделу аутомобила који купујете. Просечан аутомобил прелази између 10 и 20 хиљада километара годишње. Километража половног аутомобила испод те границе је повод да се запитате у веродостојност података о којима продавац говори. У том случају број шасије је кључан и на основу ње можете проверити право стање аутомобила.
Исто тако, ако је аутомобил много прешао и стар је неколико година, а фарба изгледа перфектно, могуће да се испод тога крије рђа.
Подразумева се да добро проверите мотор пре куповине, али такође проверите и стање унутрашњоти возила попут седишта, појаса, папучице, мењача…